Amsterdam

Igår kväll landade jag och Axel på svensk mark igen. Tre dagar spenderade vi i Hollands huvudstad. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av resan men bra blev den. Vi hade bästa möjliga väder, strålande sol och blå himmel varje dag. Temperaturen uppgick till ljuvliga +15 grader i snitt. Riktiga vårkänslor (läs sommarkänslor när +15 grader är lyxigt i Kiruna i juni och juli). Baserat på tips av min kompis Wilma som bor och studerar i Amsterdam bokade vi hotell nära centralstationen. Det var ett bra beslut. Tog endast 10-15 minuter att strosa in till centrum. Dessutom ligger centralstationen en bit utanför smeten. Skönt att bo där det är lugnt. Så tips om ni ska till Amsterdam bo nära centralen.

Innan jag ska iväg och resa brukar jag kolla upp 100 miljoner saker jag vill göra och se och brukar alltid planera in alldeles för många aktiviteter. Denna resa försökte jag begränsa mig och chilla lite. Bestämde 3 saker som jag ville hinna med under 3 dagar. 1 gå in i Anne Franks hus. 2 se en flytande blommarknad. 3 gå på loppmarknad (älskar vintage).

Första dagen anlände vi till hotellet vid 12 tiden och gick efter det ut på stan och strosade (sprang). Jag fick en karta av receptionisten och bestämde en lite för lång rutt. Så man kan väl säga att jag och Axel typ såg hela staden första eftermiddagen.. På kvällen mötte vi upp med Wilma som guidade oss till en mysig restaurang där vi åt middag. Kan verkligen rekommendera pizzan!!

Lunch på burgerlijk där man fick komponera ihop sin egen hamburgare/kycklingburgare eller halloumiburgare. Fräscht!

Supermysigt att träffa Wilma.

Dag 2 var planen att gå in i Anne Franks hus och åka turistbåt i kanalerna. Vi gick till Anne Frank så att vi var där när dom öppnade för att undvika så lång kö. Tyvärr kom man bara in mellan 09:00-15:30 om man köpt biljetter online. Dessa biljetter var uppbokade i ungefär 1,5 månad fram.. Så det blev inget Anne Frank hus idag. Efter 15:30 fick man köpa biljetter inne i receptionen så vi bestämde oss för att gå tillbaka senare. Istället köpte vi biljetter och åkte båt. Det var väldigt mysigt och man fick se mycket av staden. Sen strosade (sprang) vi vidare och kollade i affärer och fikade när vi såg något gott. Precis innan Anne Frank stängde gick vi tillbaka men eftersom att kön var cirka 3 mil lång begav vi oss till hotellet. En summering av dagen blev 28,7 km och 34 181 steg.

Utsikt från vårt rum, vi bodde på Room Maite Aitana. Superfint och bra hotell med trevlig personal.

_MG_5730

Detta lägenhetshus är det coolaste jag sett.

Filmmuseumet var inte sämre.

Efter en lång dag avnjöt vi först en väldigt vacker solnedgång och senare en väldigt god middag på en väldigt härlig restaurang. Den hette Geisha Restaurant & Lounge. En av de bästa middagarna vi ätit. Vi valde chef´s choice och kocken satte då ihop en trerättersmiddag. Mmmm.

Sashimi och olika maki.

Torskrygg. I bakgrunden stekt ris och friterad kyckling.

Efterrätt med lemongrass sorbet och passionsfrukts mousse.

Mysig kvällspromenad hem.

Dag 3 bestämde vi (jag) oss för att verkligen försöka komma in i hos Anne Frank. Efter 3 timmars väntan i kö kom vi faktiskt in. Det var en häftig men samtidig tung upplevelse.

Sen var det dags att ta tåget ut till flygplatsen och flyga hem igen. Tack så mycket Axel för en fin resa ❤

Imorgon åker jag tåg till Åre och SM i Storslalom. Hörs där!