Lofoten part II

Dag 2 vaknade vi upp till regn och ett ganska blött tält. Vi käkade frukost i Unstad och packade sedan ihop så snabbt som möjligt för att åka vidare mot Å. Vädret varierade väldigt mycket och när vi kom fram till Å var det tyvärr fortfarande lite regnigt och dimmigt. Det ljusnade dock mer och mer hela tiden vilket gjorde oss hoppfulla.

Turist Sofie längst ute vid Å.

Vackert och häftigt med vyn ut över Vaeröy som är en av öarna på Lofoten. Dit måste man dock åka båt.

Vi strosade runt i Å och hittade en liten brygga att äta lunch på.

Efter lunchpausen styrde vi bilen mot Reine som bara ligger 10 minuter från Å. Där började vi klättra upp på Reinebringen. Det var en väldigt brant och jobbig hike. Det var också väldigt lerigt. På vissa ställen var det så lerigt att man nästan tappade greppet. På grund av det rekommenderade inte guiderna i Lofoten att man inte skulle gå upp eftersom det var så upptrampat. Men vi bestämde oss för att göra ett försök.

Vi tog det väldigt lugnt och försiktigt med många pauser.

Hiken upp var verkligen värd. Utsikten från toppen var helt fantastisk. Har aldrig sett något liknande.

Här var vi superlyckliga.

IMG_0946IMG_0905IMG_0906IMG_0927IMG_0932

Vi hade verkligen tur med vädret. Precis när vi började hikea sprack det upp och slutade att regna. Det var uppehåll under hela turen och precis när vi kom tillbaka till bilen började det att regna igen.

Efter Reine åkte vi tillbaka in en bit på Lofoten till Hauklandstranden. Där slog vi upp tältet för att spendera natten.

Det var väldigt fint med vit sand, turkost vatten och coola berg.

En söt liten strandskata.

Efter en strandpromenad var vi klara för att krypa ner i sovsäcken.